Throndhjem Støren Jernbane

                            av Magne Josefsen. Sist oppdatert 10/5-2006.

 

 

                      

 

               I 1870 utga THRONDHJEM-STØREN-JERNBANE de første norske jernbanemerker.

               Disse pakkefrimerkene er de eneste kjente med verdiangivelse i skilling.

               Merkene har i enkelte tilfeller vært brukt til lokale forsendelser av

               fraktbrev.

 

                                  

                             Nr.1                        Nr.2

 

               1870:

               Motiv av damp-lokomotiv i midten med verdiangivelse i alle hjørnene.

               Steintrykk fra Norrkøping Litografiska Actiebolag i format 29x34mm.

               Tagget 12½ x 12½. Papiret er hvitt. Arkstørrelse = ukjent.

               Gummi brungul.              

««

¡

*

___

___

___

___

___

___

 

               1.      2 skilling, blå                    Opplag ukjent.

               2.      4 skilling, rød                    Opplag ukjent.

 

               2 skillingen er sett i vannrette par med utagget mellomrom.

               4 skillingen er fremstilt av samme “stein” som nr.1 ved å fjerne

               hjørnene og erstatte disse med nye 4-tall, som ble delvis skjødes-

               løst innsatt.

 

               Stempler:

                                 

 

                       Merkene er bare sett med håndskrevne annuleringer.

                       Disse finnes kun i få eksemplarer.

 

 

               Litteratur:

                     Jernbanen Throndhjem – Støren og dens pakkefrimerker

                                      av Tore Gjelsvik.

 

               Kilder:

                                Carl A. Pihl: Norges Byposter

 

 

               Denne artikkelen er fra Katalog over Norsk Lokalpost og annen Privatpost:

               http://home.online.no/~mjosefse/Norsk_Lokalpost.htm

 

 

                                  (C) 2003 Magne Josefsen.

 

                              Informasjonen er til privat bruk og

                           får ikke offentliggjøres uten tillatelse.

 

                                            ***